søndag den 14. august 2011

Fidel, Hulk, Ironman og Einstein

I går havde Fidel Castro fødselsdag, og det første der slog mig, da jeg læste det, var at jeg burde skrive et eller andet om Fidel og Cornelias fællestræk. Så tænkte jeg, at det måske vil være lidt u-mor-agtigt at sammenligne sin datter med Fidel Castro; men på den anden side, så er hun bare så Dictator-agtig, at jeg er nødt til at gøre det. Jeg håber, hun synes det er sjovt nok om 20 år.

Fidel Castro havde som sagt fødselsdag i går. Han blev 85 år. The Dictator er 5 år; til trods for aldersforskellen på 80 år, er jeg sikker på de to vil forstå hinanden fuldstændigt. Jeg har læst at Fidel på et tidspunkt har været i eksil i Mexico, været udsat for et hav af mordattentater, været i fængsel, forsøgt flere politiske kup og meget andet. Cornelia synes demokrati er for tåber og kan ikke altid forstå hvorfor verden ikke bare kan indrette sig efter hendes overbevisning.
Bliver hun vred eller synes verden (eller moren) er imod hende, kan hun på et nanosekund gå fra sød, charmerende lille pus, til noget der ligner Hulk. En eksplosion af raseri, hvor hun bliver grøn, er med jævne mellemrum set. Sådan tror jeg også Fidel var som barn. En viljefast, lettere hysterisk knægt, der helst ville have sin vilje. Om han også kunne ligne Hulk? Ja det tror jeg faktisk!
Men lige så vel som Hulk er en helt, er Cornelia det også. Venlig, gavmild, kærlig, intelligent og følsom. Og uanset hvor meget Dictator hun er, har hun så fantastisk et sind. Der tror jeg så ikke Fidel kan hamle op med min Dictator.

Skulle jeg sammenligne Mathilde med en superhelt (ja, jeg finder det ret underholdende og bruger mange tanker på det), så skulle det være... Øh... Hvilken rummelig, tålmodig, nobelpristager med filosofiske tendenser, er karakteriseret i en superhelt? Første gang jeg tænkte over det, var Ironman den første, der kom til mig. Han er hård udenpå og blød inden i; super intelligent og bestemt ikke handlingslammet. Det kunne lyde som Mathilde; men på den anden side, så er Mathilde også blød uden på. Det er ikke nemt at forklare, men det er hun altså bare. Men Ironman er den eneste jeg kan komme i tanke om. Egentlig er hun nok mest en Niels Bohr eller Einstein. Nobel-udvalget ringer nok snart fordi de har opfundet en pris for mest rummelige hjerte.

Nu har jeg sammenlignet mine børn med superhelte (mænd), et par fysikere (mænd) og en enkelt diktator (mand). Hvor i alverden er de seje, kvindelige forbilleder for piger på 6 og 5 år? Selvfølgelig mener mine piger, at de er prinsesser inderst inde, men hvis den karriere ikke lige bliver til noget, er der ikke andre at se op til.

Så er det jo i grunden ret heldigt, at de har en mor (selvom hun tit er meget ikke-mor-agtig-og-bare-sær som de siger), der KAN alt, VED alt og ikke mindst propper så meget ego og selvtillid ind i dem, at det er til at brække sig over. Så skal de nok overhale både Fidel og Einstein, det er jeg ikke i tvivl om!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar