tirsdag den 8. november 2011

Propagandaminister Goebbels

Den anden dag tog jeg mig selv i at gå rundt og synge en sang fra "Drengene fra Sankt Petri". Skal den lige genopfriskes lyder den således:

"Først så ta'r vi Göring i hans fede ben,
derpå ta'r vi Goebbels og slår ham med en sten.
Så hænger vi Hitler i en strop,
ved siden af Von Ribbentop,
så bli'r de rent til grin,
de fire nazisvin."

Intet går som sædvanligt ubemærket hen her i vores lille hus, så da Mathilde spurgte mig hvad et "nazisvin" er, burde jeg jo have set det komme. Men hvad siger den kloge så? Den kloge forklarer nok hvad en nazist er (hvilket er svært nok i sig selv), og hvorfor man vil kalde en nazist et svin. Så jeg gjorde selvfølgelig noget andet...

Det hele endte i en laaaaaang  monolog rettet mod et styk forvirret 7-årigt barn, hvor både ordene "arbejdslejr", "jødeudryddelse", "diktatur", "gaskammer", og "propagandaminister" indgik indtil flere gange.

Den skarpsindige 7-årige spurgte derefter om en nazist bare er én, der ikke kan lide dem, der har en anden farve hud? Æh... Ja. Det kan det måske godt summeres op til. "Ej mor, kunne du ikke bare have startet med at sige det?"

Jeg tror, jeg i fremtiden bare skal holde mig til at lære børnene noget om heste. Så må de spørge deres morfar, som er lidt af en verdenskrigsnørd, når de er klar til at rumme ord som propagandaminister!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar