fredag den 9. august 2013

Da politisk ukorrekthed var tilladt...

Der hvor jeg færdes, er der mange, der påstår, at mine børn ikke er "rigtige" børn, fordi nutidens børn ikke er som datidens børn. Ja Gud ske tak og lov kunne jeg fristes til at sige...

Engang var det helt normalt at sejle på en ramponeret udgave at Kon-Tiki på en bundløs mose uden at besidde svømmeegenskaber overhovedet (som min mor engang har gjort), alle børn overlevede, og forældrene var ikke synderligt bekymrede.

Samfundet er bare blevet et andet, og børn skal helst passe ind i det civiliserede samfund; allerede når de går i børnehave, bliver de proppet i kasser, og det synes jeg, er lidt ærgerligt... Hvad fanden er der galt med originaler, som sejler på bundløse moser? Men vi skal bare helst først være originaler, når vi bliver voksne. Når man har min alder, bliver man ikke taget alvorligt, hvis man bare er "another brick in the wall", men vi opdrager vores børn til at passe ind i den grå mængde, vi kalder "normal", fordi samfundet forlanger det. Så er det sgu da ikke nemt at blive en original, med mindre man, som jeg, har det med hjemmefra.

Lidt politisk ukorrekthed er der dog sneget sig ind på denne side af årtusindskiftet. Nogen af jer kender sikkert "Halfdans ABC", og da jeg den anden dag læste den for gang nummer 7.014 for pigerne, bed det sig for alvor fast, hvor politisk ukorrekte de rim og remser egentlig er.

Et par af mine favoritter er:

"Citroner er sure og gule.
Cigarer er fulde af røg.
Charlotte er cyklet til Thule
med to kasser øl og et løg,
så hun har nok tabt sig en smule."

Cigarer, røg og øl i børnehøjde. Ja tak!

"Else elsker pelse.
Else elsker pølse.
Pølse åd hun dagen lang.
Elses pels blev alt for trang.
Pelsen holdt, men Else sprak.
Else - pelse - pølsesnak."

Spise-forstyrrelse i børnehøjde. Ja tak!

"Gåsen gav et gæstebud
for grisene til jul.
Grisene fik gåsehud
da gåsen gav dem sul."

Okay, Hannibal Lecter i børnehøjde. Jow da!

"Kanonkongen Knold,
der var gal som en trold,
købte kugler og krudt
for en krone,
kom en mægtig portion
i sin kanon
og skød hoved og hat
af sin kone."

Hustrumord i børnehøjde. Ja da!

Røde ræv! Røde ræv!
Lad min høne være.
Ellers skal jeg gi´dig tæv
så du bliver vind og skæv
som et havegærde!"

Vold mod dyr - ja hvorfor ikke!

"Æslet spiste æg og ærter
og fik slemme mavesmerter,
gik til doktor Æselkær
og fik varme omslag der,
fødte straks,
bevar mig vel,
en kylling i en ærtebælg!"

Lidt madforskrækkelse ser man spire - ja da!

Lad os nu ikke være så forskrækkede over ikke at passe ind i kasserne. Der skal være plads til os alle!

Rigtig god weekend :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar