torsdag den 16. august 2012

Fuck - der er fødselsdag igen!

Jeg ved virkelig ikke, hvad der sker i min hjerne - eller mangel på samme - når mine børns fødselsdage nærmer sig.

Jeg bliver sådan lidt: "LALALALA, hvis jeg graver mig ned i arbejde, studie, bøger, hobby, whatever, så kommer dagen nok slet ikke, og så behøver jeg ikke forholde mig til noget lige nu, LALALALALAAAAAAA!"

Men jeg vil gerne afsløre, at det gør den altså!! No matter what!

Og på søndag, hvor det bliver 30 grader og høj solskin, har Mathilde fødselsdag. Mit store monster bliver dælme 8 år. Jeg fatter ikke, at tiden kan gå så hurtig. Så lad os spole tilbage og lade som om hun bliver 4 år, har små søde, fede babyfødder og enorme krøller i sit fine babyhår. Men sådan er det jo ikke... Hun bliver 8 år, kan snart dele sko med sin mormor og har det sejeste, korte teenage-hår, der skal gelé og alt muligt i.

Men fødselsdag det bliver, og af selv samme årsag, har jeg pisket rundt hele dagen, da jeg langt om længe fik fri fra arbejde (støvsugning og oprydning hører med under undtrykket "piske rundt"). Mens jeg tossede rundt og støvsugede og skrååååålede "Simple Man" så selv hunden var nødt til at gå i haven imens, slog det mig lige hvor lidt tid, jeg egentlig bruger på at gøre rent; jeg er jordens største rodehoved, det er ikke nogen hemmelighed, men jeg synes godt nok, det er sjovere at bruge min tid på noget, der gavner menneskeheden mere end at støvsuge; og så længe vindheksene ikke bliver så store, at pigerne forsvinder i dem, kan jeg virkelig ikke se problemet. Og så kom jeg til at tænke på noget, jeg læste i min sommerferie i "Livet for let øvede" af Maise Njor og Fay Weldon, som jeg så ofte har prøvet at sige, men ikke har haft de rette ord for; men det er da rart at vide, at Fay Weldon forstår mig. Det er taget ud af et afsnit, hvor de snakker om, hvordan vi ønsker at se os selv, og ikke mindst hvordan vi ønsker at andre skal se os. Dertil siger Fay Weldon:

"Jeg ville hellere have en mor, hvis bil er fuld af hundehår og Bounty-indpakningspapir, end en, der holder bilen i tiptop stand. Så ville jeg spekulere på, hvorfor hun havde så dårlig samvittighed og hvordan hun nogensinde skulle få tid til at elske mig."

Og det er jo lige det, jeg mener!!

1 kommentar:

  1. Hmmm... Jeg elsker når hjemmet er opryddet, og intet sejler. Hvilket kræver ret meget af min fritid.

    Men jeg bliver så glad af det.

    Håber dog mine drenge kan mærke hvor meget jeg elsker dem - på trods..

    SvarSlet