onsdag den 2. oktober 2013

LURET!

Jeg ved, hvor kæden hopper af!

Langt om længe er det lykkes mig at finde ud af, hvorfor skolebørn hverken kan læse eller regne, når de forlader den danske folkeskole (skal hun nu bitche over skolen igen? JA, lige lidt...)!

I næste uge har mine arvinger emne-uge, og ungerne er derfor opdelt i grupper på tværs af alle årgangene. God idé, giv den fuld gas, kære skole.

I dag er grupperne blevet lækket, og så er det, det begynder at gøre lidt ondt i min rygsøjle.

Mathilde er kommet i Jordbærgruppen; eller det vil sige, det tror jeg, hun er. De skriver "Jordbærerne". Seriøst? Hedder det ikke "Jordbærene"? Eller må man begge dele? Jeg tror nu nok, at ordbogen giver mig ret, men jeg kommer da ærlig talt i tvivl... Seriøst, må man begge dele?

Cornelia er kommet i Æblegruppen; altså "Æblerne", hvilket ikke er helt skudt ved siden af.

Så er der også en gruppe Græskar; som i pluralis er blevet til "Græskarne" - ih hovsa dasse, hva'? Det hedder da vist "Græskarrene", men jeg er sgu også så emsig ;-)

Indledningen, på 20 linjer, indeholder 7 kommafejl samt en helvedes masse slå- og sprogfejl.

Oh my FREAKING God! Jamen hvor skide svært kan det være? Og når man endda er uddannet indenfor området? Jeg har sgu ikke noget imod folk, der har problemer med at sætte bogstaverne rigtigt sammen endsige sætte kommaer, meeeeen det kniber lidt, når personen bag kommunikeet faktisk er uddannet til at lære børn at stave...

Jeg undrer mig ikke længere over, at danske børn ikke kan stave, når de forlader folkeskolen. Men gør det så meget? Altså ud over jeg har kronisk ondt i min rygsøjle af at se på det?

Jeg håber, mine børn tager ved lære af deres mor og hendes pishamrende emsige tilgang til emnet. Det er nemlig ikke særlig svært ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar