mandag den 23. april 2012

Hvilke børn?

For henholdsvis 7½ og 6 år siden, besluttede xman og jeg, at vi skulle have børn; og det har jeg ikke én gang fortrudt. Men sommetider kan jeg sidde i dybe, filosofiske tanker om, hvorfor folk får børn. Det kan af og til undre mig. Og det kan af og til undre mig, hvorfor de fleste forældre kun ser deres børn få timer i døgnet; det kan også undre mig hvorfor samfundet er skruet sammen som det er, for trods de gode intentioner, er der kun 24 timer i døgnet og børnene sover de 11 af dem. Ud over de 11 timer, er forældrene på arbejde i 8 timer, dertil lægges transport på, for mit vedkommende, 1 time. Af effektiv samvær, som er en skide dårlig formulering omend med en snert af sandhed i sig, har de fleste forældre 4 timer. Det stinker sgu da!

Torsdag er helt fucked up, for der arbejder jeg til klokken kvart i kvalme, men så har jeg lidt tidligere fri om fredagen. Men hveeeeeer evig eneste dag tåger jeg, som Død og Helvede, ud af de danske landeveje for at hente mine børn i bare nogenlunde god tid, så de ikke er de sidste i institutionen, og jeg ikke får stemplEt - med stort tryk på E'et.

Men hvorom alting er, synes jeg, at jeg har alt for lidt tid med mine børn. I øjeblikket sidder jeg med tændstikker i øjnene og er bange for at blinke, for netop i det øjeblik jeg blinker, fylder de 19 år og flytter hjemmefra med ham der pommesfritten, de mødte i byen for en måned siden. Så jeg er holdt op med at blinke og ligner efterhånden en zombie på en god cocktail af coke, sort the og nada søvn, for jeg vil ikke have, det går så hurtigt. Lige om lidt er Mini Darwin 8 år og går i 2. klasse. Pludselig er hun én af de store i indskolingen og The Dictator starter i 0. klasse; dingdongdynamolygte så har jeg to børn i skolealderen.

Apropos dingdongdynamolygte, som var noget, jeg i høj grad led af, da jeg havde bitte-små børn - andre mennesker kalder det vist ammehjerne - men jeg tror den er ved at gøre sit tilbagetog. Der er uden tvivl tale om en invasion i aller bedste Independence Day-stil. Det er i hvert fald nødt til at være dingdongdynamolygte-syndromet, der slår til, ellers står det sgu lidt skidt til, for jeg har da sjældent været så glemsom, som jeg er i øjeblikket.

Så i anledningen af, at der om få timer er 8 måneder til jul, vil jeg gerne skrive mine første og største ønsker til jul: At slippe af med dingdongdynamolygte samt have noget, der ligner 30 timer i døgnet. Så kan jeg vist nå det meste af det, jeg gerne vil!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar